Risk Yönetiminin Dijital Dönüşümü

Barış Aybar
GRC Grup Müdürü

Risk yönetimi, değişen koşulların yıkıcı etkileriyle baş etmek isteyen organizasyonlar ve risk temelli stratejik bir değer yaratmayı hedefleyen kurumların gündemlerinden en başında yer alıyor.

Bir yanda pandemi sürecine uyum sağlayan şirketler için hızlanan teknolojik dönüşüm siber riskleri göz ardı etmemize imkan tanımazken,  toplumsal ve ekonomi kategorisinde yer alan risklerin yeniden üst seviyelerde değerlendirildiği günümüzde risk zekasına sahip bir kurum yaratmak giderek daha da önemli hale geliyor.

Ancak günümüzde herhangi bir alanda teknoloji desteği olmadan hareket etmek de artık pek mümkün görünmemektedir. Tam bu nedenle bu yazıda mevcut teknolojik araçların etkin bir risk odağı oluşturma konusundaki rolüne odaklanılacaktır.

Risk Yönetimi için Neden Teknolojiye İhtiyaç Var?

Bugünün dünyasında potansiyel tehditlerin ortaya çıkartılmasında çok daha avantajlıyız;  geçmişe göre çok daha fazla veri kaynağına ve çok daha fazla dijital veriye sahibiz. Uzun yıllar gelmekte olan dijital dönüşümün ayak sesleri dijital veri büyüklüklerine verilen isimler üzerinden konuşulurken, neden teknolojiye ihtiyacım var gibi temel bir sorunun cevabını atlamış olabiliriz: Çünkü, hayatımızı kolaylaştırıyor.

Pekala! bu soru/cevap ekürisine, herhalde artık duymayanın kalmadığı robot süpürgelerin faydalarını anlatan bir tanıtım yazısında da rastlayabilirsiniz.

Risk uzmanları için bu sorunun anlamı, kurumsal risk yönetimi araçları arasında sıklıkla ifade edilen kavramlar geçiyor.

  • Gerçekleştirilen risk analizi toplantılarında ortaya çıkan etki/olasılık düzeylerinin dokümantasyonu,
  • Belirlenen periyodlarda toplanan risk göstergelerine dair veriler (KRI – Key Risk Indicator / KPI – Key Performance Indicator)
  • Riske karşı organizasyonun ortaya koyduğu aksiyonların takibi
  • İş birimlerini sürece entegre etmek istediğimiz anketler

Risk uzmanlarının aşina olduğu tüm bu kavramlar, dijitalleşen bir risk yönetimine ihtiyaç duyuyor.

ÜÇ ADIMDA RİSK YÖNETİMİNİ MÜKEMMELLEŞTİRİN

Her organizasyonda kendine özgü dinamikler olduğunu ve genel geçer bir reçeteyle çözüm bulunamayacağını kabul etmek iyi bir başlangıç olabilir.

Organizasyonların bulundukları kurumsal olgunluk seviyelerini de dikkate alarak yaklaşım göstermek faydalı olacaktır. Dijital risk yönetimi yolculuğunuzda bir sonraki aşamaya geçmeden önce dikkat edilmesi gereken noktalar arasında, organizasyondaki her seviyenin “Risk Yönetimi”ndeki rolünü biliyor olması, net ve anlaşılır bir risk yönetimi yaklaşımı belirlenmesi için gerekli hazırlıkların tamamlanması ve beklentileri yerine getirecek uygun kaynakların ayrılması sıralanabilir.

Risk yönetimi uygulamanızı mükemmelleştirecek adımları ise aşağıda bulabilirsiniz.

  1. Risk yönetiminin dijital dönüşümü için veriye ihtiyacı var. Uygulamanın ilk yıllarında, manuel süreçler kabul edilebilirken, bir sonraki safhaya geçtiğinizde riske dair veri toplama yöntemlerinizin dijitalleşmesi gerekmekte. Bunun anlamı, kaynak sistemden veri toplayacak sorguların hazırlanması veya risk yönetimi uygulamanız ve kaynak sistem arasında çalışacak RPA araçlarını hazırlamalısınız.
  2. Ölçeklenebilir bir platforma kurduğunuz risk yönetimi uygulamanızda vites atlamak istediğinizde, örneğin organizasyona ait daha fazla riski kapsayacak yatırımı yaptığınızda ve daha fazla paydaş ile etkileşime girdiğinizde , risk yönetimi uygulamanız ile çalışanlar arasındaki iletişim arayüzünü akıcı hale getirmek hem zaman kazandıracak hem de süreçleri kolaylaştıracaktır. Anket veya e-posta yanıtlarıyla ile veri toplayabileceğiniz yöntemleri konumlandırılması, risk yönetimi uygulamanızı bir üstteki seviyeye taşıyacaktır.
  3. Veri görselleştirme uygulamalarınız risk yönetimine ayrılan zamanın daha kaliteli sonuçlar üretmesine imkan verecektir.

Organizasyonunuz henüz risk yönetiminde ilk adımlarını atıyor olabilir veya yıllardır risk yönetimindeki çabalarınızı bir üst olgunluk seviyesine geçiremiyor olabilirsiniz.

MBIS’in, risklerinizi yönetmenize kolaylaştıracak danışmanlık hizmetlerinden siz de faydalanın!

Özlem Yörür
Analytica İş Analitikleri Danışmanı

Veri görselleştirme ile verileri satışa dönüştürün

İster büyük ister küçük, günümüzde tüm ölçekteki işletmelerin en büyük...

Devamını Oku
Rahşan ÖZGÖNÜL
SAP Production Solutions Consultant

Satış ve Operasyon Planlamanın (S&OP) Önemi Nedir?

Şirketler için Satış ve Operasyon Planlamanın (S&OP) Önemi Hiç talep tahminlerinizin...

Devamını Oku
Barış Aybar
GRC Grup Müdürü

Şirketlerde Görevler Ayrılığı İlkesi Neden Önemlidir?

Dijital dünyada iş hedeflerine ulaşmak isteyen herhangi bir işletme, iş süreçlerinin her gün...

Devamını Oku

Daha fazla bilgi için lütfen bizimle iletişime geçiniz