Önleyici Bakımda Uyum Hesaplama Yöntemleri

Ali Mert Kırkbudak
MBIS SAP PM Consultant

Dijital devrim hayatımızın her yönünü dönüştürürken bakım da bir istisna değil. Yapay zeka, nesnelerin interneti ve büyük veri gibi ileri teknolojilerin entegrasyonu, ekipman ve bakım yönetimine yaklaşımımızda devrim yaratıyor. 

Bakım dünyasında bu dönüşümün önemli aktörlerinden biri önleyici bakım olarak biliniyor. En son teknolojiden yararlanan önleyici bakım ekipman bakımına proaktif bir yaklaşım sağlıyor. 

Bu blogda, önleyici bakım faaliyetlerinin ne olduğunu, dijital dönüşümün gücüyle ekipman bakımının geleceğini nasıl şekillendirdiğini ve önleyici bakımda uyumluluk hesaplama yöntemlerini inceleyeceğiz.

Önleyici Bakım Nedir

Önleyici varlık bakımı, arızaları önlemeyi ve arıza ile geçen süreyi en aza indirmeyi amaçlayan ekipman bakımına yönelik proaktif bir yaklaşımdır. Makine ve ekipmanı iyi çalışır durumda tutmak için düzenli olarak planlanmış denetimler, testler ve bakım görevlerini içerir. 

Önleyici bakımın amacı, potansiyel sorunları ciddi hale gelmeden önce tespit edip düzeltmek ve fiziksel varlıkların yaşam döngüleri boyunca verimli ve etkili bir şekilde çalışmasını sağlamaktır.

Önleyici bir bakım programının uygulanması, rutin bakım görevleri genellikle onarımlardan veya değiştirmelerden daha ucuz olduğundan, daha düşük bakım maliyetleriyle de sonuçlanabilir. Transcendent tarafından yapılan araştırma, önleyici bakımı benimsemenin, yalnızca reaktif bakım stratejilerine bağlı kalmaya kıyasla %18’e varan tasarruf sağlayabileceğini ortaya koyuyor

Önleyici bir bakım programı uygulayarak varlıkların yaşam döngülerini optimize etmek, bakım maliyetlerini azaltmak ve güvenli olduğu kadar verimli bir çalışma ortamı yaratmak mümkün oluyor. 

Üstelik etkili şekilde yürütülen önleyici bakım faaliyetleri, ekipmanın ömrünü uzatabiliyor ve sık değiştirme ihtiyacını ve buna bağlı atıkları azaltabiliyor. Bu da daha az ekipmanın atılmasına neden oluyor ve kaynakların korunmasına ve çevresel etkinin en aza indirilmesine yardımcı oluyor. Böylelikle önleyici bakım yalnızca kuruluşa fayda sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda daha sürdürülebilir bir geleceğe de katkıda bulunuyor.

Uyumluluk Hesaplama Yöntemleri

Kritik varlıkların bakımı söz konusu olduğunda, gecikmeye yer yoktur. Mevzuat, sağlık ve güvenlik gereklilikleri, gerekli bakım görevlerinin belirli bir tarihte tamamlanmasını gerektirir. Bu tarih kritik bakım işlerini önceliklendirmek ve ele almak için bakım planlamacılarına ve denetçilere referans noktası görevi görür. 

Bakım faaliyetinin tamamlanması gereken temel tarihleri hesaplamak için Önceliğe Göre Uyumluluk Kontrolü, Offset Uyumluluk Kontrolü ve Uyumluluk Kontrolü Yok olarak ifade edilen üç uyumluluk hesaplama yöntemi vardır. Bu yöntemlerden işletme için en uygun olanı seçilerek kullanabilir.

Önceliğe Göre Uyumluluk Kontrolü

Önceliğe göre uyumluluk kontrolünü kullanabilmek için ilk olarak sistemde bildirim ve sipariş özelinde uyarlamaların yapılması gerekir. Önceliğe göre uyumluluk kontrolü, çağrı nesnelerinin son teslim tarihini önceliğe bağlı olarak hesaplar. En çok tercih edilen uyumluluk kontrolüdür.

Bakım kalemi için girilen önceliğe ve konfigürasyon etkinliğinde öncelik için tutulan son teslim tarihine ilişkin göreli süreye bağlı olarak, bakım planından oluşturulan çağrı nesnesinin son teslim tarihi aşağıdaki formül kullanılarak hesaplanır:

Son Teslim Tarihi = Planlanan Tarih + Göreli Bitiş Termini

Offset Uyumluluk Kontrolü

Offset uyumluluk kontrolü, sadece tek döngü planları için kullanılabilir.

Tek döngü planı, bakım planının en basit halidir. Tek bir döngü planı oluşturulur ve bakım planının yürütüleceği aralık belirlenir. Tam olarak bir zamana veya performansa bağlı bir bakım döngüsü tanımlanır.

Bakım Siparişi kategorisine ait tek döngülü bir bakım planı oluşturulduğunda, bakım kaleminin uyumluluğunu Offset günlerine göre kontrol etmeyi seçebilirsiniz. Son teslim tarihi, başlangıç ​​tarihi ve bitiş tarihi, bakım kaleminde tutulan başlangıç ​​offset günleri ve bitiş offset günleri temel alınarak hesaplanır ve güncellenir.

Temel Başlangıç ​​Tarihi = Planlanan Tarih – Gün Cinsinden Başlangıç ​​Offseti

Temel Bitiş Tarihi = Planlanan Tarih – Gün Cinsinden Bitiş Offseti

Son Teslim Tarihi = Planlanan Tarih

Örneğin, Gün cinsinden başlangıç ​​offseti = 5 gün, gün cinsinden bitiş offseti = 3 gün ve ilgili planlanan tarih = 20.08.2023 ise, oluşturulan bakım siparişinin tarihleri ​​aşağıdaki gibi olur:

  • Temel Başlangıç ​​Tarihi: 20.08.2023 – 5 gün (başlangıç ​​ofseti) = 15.08.2023
  • Temel Bitiş Tarihi: 20.08.2023 – 3 gün (bitiş farkı) = 18.08.2023
  • Son Teslim Tarihi: 20.08.2023 (planlanan tarih)

Uyumluluk Kontrolü Yok

Uyumluluk kontrolü yok seçildiğinde ise son teslim tarihi hesaplaması yapılmaz. Bu durumda son teslim tarihi 31.12.9999 şeklinde sabit bir tarih olacaktır.

Temel Çıkarımlar

  • Bir bakım faaliyetinin önceliğine dayalı bir son teslim tarihi belirlemek, bu tür bakım siparişleri veya son teslim tarihine kadar tamamlanmamış bakım bildirimleri için raporlar hazırlayıp analiz etmenize olanak tanır.
  • Bakım öğesinde başlangıç ​​offseti günlerinin ve bitiş ofset günlerinin tanımlanması, bakım siparişlerinin başlangıç ​​ve bitiş tarihlerine uygulanan bir ara dönem ile proaktif bir bakım emri oluşturmanıza olanak tanır. Bu, bakım siparişini başlangıç ​​tarihi ve bitiş tarihi içinde oluşturmanıza ve başlangıçta planlanan tarihten önce tamamlanmasını sağlamanızı sağlar.
  •  Bakım siparişlerindeki son teslim tarihi dikkate alınarak, son teslim tarihine kadar tamamlanmayan önleyici bakım emirlerinin gerçek zamanlı bir raporunu alabilir ve gelecekte tekrar etmelerini önleyebilirsiniz. 

Önleyici Bakım ve Daha Fazlası İçin Dijital Bir Çözüm Ortağı

Bakım ve onarım işlemlerinizi yönetmenin daha iyi bir yolunu mu arıyorsunuz? Geleneksel bakım ve onarım yöntemleri, zaman alıcı olabilir ve yoğun iş gücü ve kaynak gerektirebilir, bu da günümüzün yüksek tempolu ve rekabetçi iş ortamında önemli bir hız kaybına yol açabilir. 

Rekabette zirvede kalmayı sürdürmek istiyorsanız, MBIS ekibinin uzman rehberliğinde dijital dönüşümünüzü gerçekleştirerek ve kurumsal varlık yönetimi çözümlerinden yararlanarak daha verimli iş süreçleri oluşturabilirsiniz. 

Başta SAP® ürünleri olmak üzere dijital çözümlerde 20 yılı aşkın deneyime sahip ekibimiz, optimum sonuçlar için bu çözümleri teknolojik altyapınıza entegre etmenize yardımcı olabilir. Kurumunuzu bir sonraki seviyeye taşımaya hazırsanız, dilediğiniz zaman ekibimize ulaşabilirsiniz.

Özlem Aydoğdu GÜR
İK Uygulamaları Grup Müdürü

İnsan Kaynakları Yönetiminde Yeni Nesil Çözümler

Dijital dönüşüm her geçen gün yaşam ve çalışma pratiklerimizi değiştirmeye devam...

Devamını Oku
Barış Aybar
GRC Grup Müdürü

Risk Yönetiminin Dijital Dönüşümü

Risk yönetimi, değişen koşulların yıkıcı etkileriyle baş etmek isteyen organizasyonlar ve risk temelli...

Devamını Oku
Nisa Başyurt
İş Çözümleri Yöneticisi

Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Nedir?

Gelişen teknolojiyle birlikte iş dünyasında hızla değişen dinamiklere ayak uydurabilmek adına kullanılan...

Devamını Oku

Daha fazla bilgi için lütfen bizimle iletişime geçiniz