Sosyal medya devi Facebook ismini Meta olarak değiştirdiği günden beri, bu yeni sanal dünya etrafında büyük bir gürültü koptu. Bugünlerde ortalık yatışmış gibi görünse de Metaverse’ün gelecekte iş dünyası için yaratabileceği fırsatlara yakından bakmakta fayda var. Çünkü artık dijital dünyada iş yapan herkesin şimdiden gözlerini bu sanal gerçeklik (virtual reality) dünyasına çevirmesi gerekiyor.
Bununla birlikte, yeni ve heyecan verici teknolojiler genellikle beraberinde sonradan ortaya çıkan siber güvenlik sorunlarını getirir. Bu nedenle işletmeler Metaverse ile birlikte ortaya çıkacak yeni siber güvenlik risklerinin de farkında olmalıdır.
Bu blog yazısında önce Metaverse’ün ne olduğuna, oyun, sanal sahiplik ve NFT üzerindeki etkisine ve iş dünyasını nasıl şekillendirebileceğini inceleyeceğiz. Son olarak, metaverse’ün yaratabileceği yeni siber riskleri ele alacağız.
Metaverse, sanal ve gerçeğin iç içe geçtiği, 3D bir sanal dünya ağıdır.
Metaverse kelimesi, Yunanca Meta ve İngilizce evren kelimelerinin birleşiminden oluşan bir birleşik kelimedir. Yunanca’da meta, İngilizce’de halen yaygın bir kullanım olan, sonra veya ötesi anlamına gelen bir önek olarak popüler bir şekilde kullanılır.
Bir terim olarak, Metaverse ilk olarak 1992’de bilim kurgu romanı Snow Crash’de kullanıldı. Ancak yaygın bir biçimde dijital dünyanın geleceği olarak görülmeye başlayalı yalnızca birkaç yıl oldu.
Metaverse temel olarak, sanal gerçeklik (VR), arıtrılmış gerçeklik (Augmented Reality-AR) ve interaktif videonun yarattığına benzer çevrimiçi deneyimler önerir. Bu yeni platformun ayrıştırıcı özelliği bu deneyimi çok daha yoğun ve sürükleyici bir biçimde ortaya koymasıdır.
Metaverse dünyasında yapılabilecek gerçekten çok şey var: sosyalleşmek, iş yürütmek, eğlenmek ve çok daha fazlası. İş dünyası açısındansa Metaverse, işletmelere geniş fırsatlar açabilecek üç ana özelliğe sahiptir:
Gamerlar, avatarlarını giydikleri ve VR kulaklıklarıyla kendilerini sanal gerçekliğe kaptırdıkları Metaverse evreninde maceralarını bir sonraki seviyeye taşıyacak. Size böyle bir deneyim sunan bir evrende etkileyici bir reklamla karşılaştığınızı hayal edin.
Gerçeklik duygusunun bu kadar yoğun olduğu bir sanal dünyada, oyun endüstrisinin sunduğu olanaklar reklamcılık için bir dönüm noktası olacaktır.
Kulağa tuhaf geliyor olabilir, ancak insanlar şimdiden Metaverse’de sanal arazi satın almaya başladı bile. Tabii ki, bu sadece bir sahiplik içgüdüsü değil: Sanal mülkünüz varsa, sanal bir dükkan açabilir, kiralayabilir ve satabilirsiniz.
Hemen her şeyin replika olduğu çağımızda sanat eseri, logo, fotoğraf gibi varlıkların biricik olması, ekonomik değerlerini her geçen gün artırıyor. Tam da bu noktada, dijital varlıklar olan NFT’ler ortaya çıkmaya başladı.
NFT’lerin ayırt edici özelliği, çoğaltılamaz olmaları ve benzersiz bir tanımlama koduna sahip olmalarıdır. NFT’ler genellikle kripto para birimi ile satın alınır ve çok değerli olabilir.
Bu üç başlık da şimdilik sizin işletmenizin iş modeline çok uzak gibi görünüyor olabilir. Ancak unutulmamalı ki dijital dönüşümün yeni yeni bir trend haline geldiği zamanlarda da birçok yönetici, işletmelerinin dijital dünyaya uygun olmadığını düşünmüştü. Bu nedenle Metaverse’ün işletmenize sunabileceği faydaları göz önünde bulundurmakta yarar var:
Sanal ticaretin yükselişiyle Metaverse, müşterilerin ve satıcıların yeni kanallar üzerinden bağlantı kurmaları için fırsatlar yaratacak. Sanal gayrimenkul fırsatlarını değerlendirerek, tıpkı Instagram’daki dijital mağazalar gibi, satış olanaklarınızı artırabilirsiniz.
Ayrıca, işletmeler uzun süredir, müşterilerin mobilyaların nasıl sığacağını görmek için veya insanların doğrudan Facebook aracılığıyla makyaj veya gözlük denemeleri için AR kullanıyor. Metaverse dünyasında, sektörden bağımsız olarak, karma gerçeklik ve fiziksel dünya deneyimlerinden yararlanmaya çalışan işletmeler için eşsiz fırsatlar var.
Hepimiz, özellikle son birkaç yıldır devam eden pandemi ile birlikte çevrimiçi ve çevrimdışı hibrit bir dünyada yaşıyoruz. Görüntülü aramalara ve mesajlaşmaya her zamankinden daha fazla bağlıyız. Bununla birlikte, Metaverse, bunları daha sorunsuz bir şekilde ve fiziksel dünya deneyimlerini geliştirerek basitleştirmeyi amaçlamaktadır.
Bu sayede yakın gelecekte fiziksel gerçekliğe yakın bir çalışma yöntemi ile çalışanlarınızın etkileşimini ve dolayısıyla verimliliği artırabilirsiniz.
İster B2B ister B2C olsun, markaları insanlaştırmanın önemi artık bir sır değil. Bu noktada markanızı oyunlaştırarak insanileştirebilirsiniz. Çünkü insanlar her zaman oyun oynamayı sevmeye devam edecektir.
İster oyuncu olun ister olmayın, kendi oyununuzu kurmanın olası yollarını araştırabilirsiniz. NFT’lerde olduğu gibi, programcı olmasanız bile oyun oluşturmak artık her zamankinden daha kolay.
Metaverse gelişmekte olan bir teknoloji olmasına rağmen, bilgi güvenliği uzmanları deneyimlerine dayanarak bazı olası güvenlik tehditlerine dair ön görülerde bulunuyorlar. Kimlik avı gibi dolandırıcılık yöntemlerinin sanal dünyada tehdit olmaya devam edeceğine dair tahminler şimdiden oldukça yaygın.
Sıradan kimlik avı, kötü amaçlı yazılım ve bilgisayar korsanlığı ile birlikte Metaverse, altyapısı nedeniyle büyük olasılıkla tamamen yeni siber suçlar getirecek.
Metaverse, çeşitli nedenlerle siber suçlular için çekici hedefler olabilen kripto para birimlerinin ve değiştirilemez tokenlerin (NFTS) kullanımına yoğun bir şekilde odaklandığı için de siber.tehdit aktörleri Metaverse’ü bir fırsat olarak görebilir. Bu nedenle işletmeniz bazı güvenlik sorunlarıyla karşı karşıya kalabilir:
Pek çok faydası olmasına rağmen Metaverse’in kapsamını henüz tam olarak bilmediğimizi söylemek yanlış olmayacaktır.
Görünen o ki birçok işletme, yatırım getirisi ve potansiyel müşterilerle etkileşimi – hatta belki de uzun ömürlülüğü konusunda tam olarak bilgi sahibi olmadıkları için bütçelerini Metaverse’e harcamak konusunda şimdilik isteksiz görünüyor.
Ancak bu, gelişen teknolojilerin kaçınılmaz kaderi gibi görünüyor. Bu nedenle, dijital dönüşümün bir parçası olarak işinizi Metaverse’e taşımayı düşünmeli ve gelişmelere kulak vermelisiniz – unutmayın: ne kadar erken o kadar iyi.
Dijital dönüşümle birlikte iş dünyasındaki geleneksel çalışma biçimlerinin hızla...
Devamını OkuSAP SuccessFactors ile Yetenek Yönetiminin Geliştirilmesi Gallup’un yakın zamanda yaptığı bir...
Devamını OkuEtkili Değişim Yönetimi Yöntemleri ile SAP® S/4HANA Dönüşümü Kurumsal kaynak planlaması (ERP)...
Devamını Oku